tirsdag den 7. maj 2013

Det Femte Element

Det Femte Element (1997)

Instruktør: Luc Besson.

Genre: Action/sci-fi.

Spilletid: 126 minutter.

Budget: 90 millioner dollars.

Indtjening: 263,9 millioner dollars. (Worldwide)

Medvirkende: Bruce Willis, Gary Oldman, Milla Jovovich, Ian Holm, Chris Tucker, Brion James, Luke Perry, Lee Evans.

Vores planet trues af den rene ondskab, og det eneste der kan redde os er de fem elementer. Fire af elementerne er allerede sikkert gemt på Jorden, mens det femte afleveres når der er brug for det. Uheldigvis bliver rumskibet med den vigtige last skudt ned. Efterfølgende lykkedes det for et hold af videnskabsmænd, at genskabe elementet, som får form som kvinden Leeloo. Hun stikker af fra laboratoriet, og havner tilfældigt hos taxachaufføren Korben Dallas. Han er tidligere elitesoldat, og vælger at hjælpe hende i kampen mod de onde.

Vurdering: Det Femte Element er en fantasifuld og underholdende fremtidsfilm. På det visuelle plan er fortællingen meget imponerende. Luc Besson bruger ikke nemme løsninger, og han formår at fylde sin farverige historie op med mange finurlige detaljer. For alle mode interesserede, så er de mange flotte kostumer skabt af Frankrigs helt store fashion designer Jean-Paul Gaultier, som efter sigende skulle han have lavet 954 forskellige outfits til filmen. Men nu er filmen stort set også umulig at kritisere på den tekniske front.

Desværre besidder filmen alligevel nogle irritationsmomenter, som trækker ned på det samlede indtryk. Her tænker jeg primært på filmens medvirkende. Både Bruce Willis og Gary Oldman er veloplagte i hovedrollerne, men de spiller roller vi ved de kan spille, og kan derfor kaldes typecastet. Den ikke så talentfulde Milla Jovovich skal vi være glad for ikke har så mange sætninger i filmen. Hun har helt fra begyndelsen af sin karriere aldrig kunne overbevise mig om, at hun besad talent for skuespil. Men filmens værste præstation kommer fra den ulidelige Chris Tucker i en rædselsfuld birolle. I filmens anden halvdel skal han pludselig deltage aktivt i løjerne med såkaldte ”komiske” indslag. Lad os blot nøjes med at sige, at det ikke fungerer.

Der er 2 timers forrygende rumfabel i vente for dem som endnu ikke har set filmen. Selvom den har nogle skavanker, er den bestemt værd at se.

J
J
J
J
 
 

Det Femte Element IMDb

 

2 kommentarer:

  1. Jeg er ikke uenig i anmeldelsen, men jeg er bare vild med den film, og Chris Tucker er bare rigtig god til min form for humor. Det er bare en film jeg kan se igen og igen. MAA

    SvarSlet
  2. Jeg kan simplethen ikke fordrage Chris Tucker i den her film. Han er alt for overgearet og overspillende efter min smag. Hvis han ikke medvirkede, ville jeg nok også have givet den en smiley mere.

    Den er visuelt utrolig flot, og i størstedelen af tiden er den meget underholdende. Er enig med, at den sagtens kan tåle et gensyn. :-)

    SvarSlet