onsdag den 8. maj 2013

Sover Dolly På Ryggen?

Sover Dolly På Ryggen? (2012)

Instruktør: Hella Joof.

Genre: Komedie.

Dansk Biograf Premiere:
4. oktober 2012.

Dansk DVD Premiere:
19. april 2013.

Spilletid: 100 minutter.

                                              Budget: 16 millioner kr.

Medvirkende: Lene Maria Christensen, Nikolaj Lie Kaas, Mia Lyhne, Sidse Babett Knudsen, Casper Crumb, Birthe Neumann, Keld Heick, Rasmus Bjerg.

Anne har succes med sit job som værtinde for et livsstilsprogram på tv. Det hjælper selvfølgelig også på karrieren, at hendes kvindelig chef Sandra er lun på hende. På privatfronten drømmer hun om at blive mor, men da det er svært at finde en god mand, lader hun sig kunstigt befrugte. Hun aner ikke hvem donoren er, men sammen med sin veninde, den mandeglade Siv, finder de hurtigt frem til den glade giver. Sporene peger i retning af den sjofle Gordon, der på ingen måde lever op til Annes forventninger som den perfekte farmand.

Dette er Hella Joofs sjette spillefilm, efter min mening klart hendes bedste til dags dato. Jeg har aldrig forstået hysteriet omkring hendes debutfilm En Kort En Lang: den er overvurderet. Men hendes seneste film om Anne, Gordon og de andre farverige figurer er bestemt velfungerende og underholdende. Historien er velkendt og set i andre sammenhæng før, så det er begrænset med nytænkning. Filmen lever udelukkende af figurernes komiske indslag og småpinlige situationer. Jeg må indrømme, at jeg grinede en del gange, og fandt samtidig filmen meget hyggelig.

Jeg vil egentligt helst fokusere på skuespillerne, da de er den væsentlige årsag til, at filmen er seværdig. Selvfølgelig er manuskriptet velfungerende og det gør dialogerne sjove, men uden dygtige kræfter foran kameraet, ville det sikkert ikke have fungeret lige så godt. Jeg har personligt den dybeste respekt for Lene Maria Christensen. Hun er uden tvivl en af de dygtigste skuespillerinder vi har i dag. Som Anne er hun perfekt og overbevisende. Sød og naiv. Forvirret og kærlig. Hun er uimodståelig, og svær ikke at holde af.

Overfor hende, har vi den altid dygtige Nikolaj Lie Kaas, som i den grad tilhører eliten hos de mandlige skuespillere. Man kan tydeligt fornemme, at Hella Joof har givet ham frie tøjler i rollen som den flabede Gordon. Ofte går han fuldstændig i overspil, men det skaber rigtig mange sjove scener. Hans figur er ellers ikke typen vi bryder os om i starten, men jo længere inde i historien vi kommer, jo mere holder vi af ham.

Også birollerne er stærkt besat. Som Annes lesbiske chef møder vi endnu en af Danmarks bedste skuespillerinder, nemlig Sidse Babett Knudsen. Hele filmen igennem forsøger hun at lokke Anne over på sin side i håb om at danne et par. Det giver også en del sjove situationer. Casper Crumb er ligeledes velfungerende som Dennis’ nabo Rune, der på alle områder er hans direkte modsætning. Han er veltalende, højtuddannet, galant og flot. Drømmemanden set fra Annes perspektiv.

Min personlige favorit er Mia Lyhne. Hun er ubetalelig morsom i rollen som Annes veninde Siv. Uanset hvor dårligt mændene opfører sig, så generer det åbenbart aldrig den mandeglade pige. Hun formår virkelig at fremstå 100 % godtroende, og samtidig besidder stor tålmodighed og naivitet. Jeg blev meget overrasket over hvor morsom hun var i rollen. Det er ikke ret tit Mia Lyhne kan opleves i store eller mindeværdige roller på film. Oftest bliver det kun til små biroller. Men her får hun virkelig lov til at udfolde sig, og hun fortjener stor ros for sin spøjse figur, der flere gange stjæler opmærksomheden fra sine kollegaer.

Vurdering: Sover Dolly På Ryggen er klart en af de bedre danske komedier indenfor de sidste par år. Historien i sig selv er ikke noget særligt, og filmens tema er set før. Men Hella Joof har heldigvis valgt at lade sine farverige figurer være historiens drivkraft. Alle de medvirkende gør et fremragende stykke arbejde, og sammen med det gode manuskript gør de filmen værd at se. Så stor ros til Lene Maria Christensen, Nikolaj Lie Kaas, Sidse Babett Knudsen og Mia Lyhne i de bærende roller. De har alle givet mig en positiv og humoristisk oplevelse.

J
J
J
J
 
 

Sover Dolly På Ryggen? IMDb

3 kommentarer:

  1. Jeg synes filmen er ok. Det er en film, man ser én gang som let underholdning. Det er helt klart skuespillerne, der gør filmen seværdig. Historien mangler efter min smag noget ekstra substands. Jeg mener dog, at "En kort en lang" var en super genial film, der gav os spørgsmål til omtanke om livet på en sjov måde. MAA

    SvarSlet
  2. Jeg var desværre ikke særlig begejstret for En Kort En Lang. Fandt den irriterende og kedelig.

    Men jeg er enig i at Dolly ikke har så meget substans. Den fortæller sin historie på en mere light og fjollet måde. Men jeg havde også kun forventet en underholdende komedie, hvor der skulle grines af de mange knap så alvorlige indslag.

    Men stadig en af de bedre danske komedier i nyere tid.

    SvarSlet
  3. Jeg syntes også godt om denne film. Sød, charmerende, sjov og velspillet uden at blive overdrevet på nogen måder. Figurerne er farverige og interessante, og skuespillerne er velvalgte i deres roller. For mig var filmen ingen "whauw-oplevelse" men en omgang god, hyggelig underholdning, som gav en rar følelse i maven og motionerede lattermusklerne lige tilpas.

    SvarSlet