lørdag den 6. april 2013

Outbreak


Outbreak (1995)

Instruktør: Wolfgang Petersen.

Genre: Action/thriller.

Spilletid: 127 minutter.

Budget: 50 millioner dollars.

Indtjening: 187 millioner dollars. (Worldwide)

Medvirkende: Dustin Hoffman, Rene Russo, Morgan Freeman, Kevin Spacey, Donald Sutherland, Cuba Gooding Jr.

Sam Daniels er ekspert i smitsomme sygdomme. Hans seneste opdagelse er en farlig virus, som kan udrydde nationer på få uger. En virus han nu frygter, er ankommet til den stille kystby Cedar Creek i Californien, USA. Sammen med sin ekskone, og et par af hans loyale medhjælpere, forsøger de at finde en kur imod sygdommen. Men tiden er knap. Den amerikanske hær har sat byen i karantæne, og den benhårde general McClintock er overbevist om at byens borgere ikke kan reddes. Han ønsker byen total udslettet, før virussen rammer resten af verden.

Vurdering: Outbreak byder på action, spænding og uhygge i allerhøjeste klasse. Den er så medrivende, at man nærmest sidder på kanten af stolen under hele forløbet. Historien fremstår overbevisende og realistisk. Man tvivler ikke på at situationen sagtens kunne ske i virkeligheden. Skuespillerne er fremragende hele vejen rundt. Især var jeg positiv overrasket over Dustin Hoffman, som man sjældent ser i sådan type roller. Men også Donald Sutherland er skræmmende overbevisende som generalen. Den tyske instruktør Wolfgang Petersen har uden tvivl styr på sine film. Den her er klart en af hans bedste.

Suveræn spændingsfilm som ingen bør snyde sig selv for. Rigtig god fornøjelse.

J
J
J
J
J
 

Outbreak IMDb

4 kommentarer:

  1. Hey Torben,

    Spændende med en ny blog - ser spændende ud. Den er hermed bookmarked :)

    / Mvh. Bjarke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bjarke,

      Det glæder mig du finder min blog spændende. Du skal endelig være velkommen med kommentarer og meninger omkring de film jeg anmelder. Altid frisk på lidt filmsnak. :-)

      Mvh. Torben

      Slet
  2. Din anmeldelse af Outbreak er lige i øjet, Torben. Det er en på alle måder spændende, vellavet og velspillet film. Spændende, overbevisende og realisisk. En film, jeg efterhånden har set adskillige gange gennem årene, og jeg bliver aldrig træt af den.

    - Louise

    SvarSlet
  3. Jeg har også set denne fortræffelige film adskillige gange. Som du selv siger Louise, så bliver man ikke træt af den.

    Sjovt nok har jeg endnu ikke fået set Contagion endnu. Også en film hvor folkemængden rammes af en dødbringende virus. Har hørt fra flere, at den skulle være værd at se. Jeg må snart få den set. :-)

    - Torben

    SvarSlet